Dojo
Algemene gegevens
Organisatie: thePLAYNICEinstitute
Contactpersoon: Marlou Poppelaars
E-mailadres(sen): M.Poppelaars@pwo.ru.nl
   
Budget: onbekend
Live sinds: 2015
Kenmerken
Problematiek Angst, ODD/CD
Leeftijd 11-18 jaar
Platform game
Fase Behandeling
image
Inleiding

Dojo is een 3D game voor jongeren in de middelbare-schoolleeftijd. Het spel is gericht op jongeren die geneigd zijn impulsief te reageren op stressvolle situaties en hun emoties te reguleren. De videogame maakt gebruik van biofeedback en helpt jongeren hun fysiologische reacties te beheersen en deze te veranderen, waardoor zij beter om kunnen gaan met stressvolle situaties in hun dagelijks leven.

Onderbouwing

Angst speelt een belangrijke onderliggende rol bij de tendens van deze jongeren om agressief te reageren. Om agressief gedrag effectief te behandelen zouden interventies niet enkel moeten focussen op agressie maar tevens op angst. De 3D game Dojo is gericht op emotieregulatie bij kinderen met angst en agressie met als doel deze te verminderen. Door middel van de game worden de emoties uitgedaagd en leren de kinderen hoe effectief met deze emoties om te gaan. Onderzoek naar de effectiviteit van Dojo wordt op dit moment uitgevoerd.

Beschikbaarheid

Het spel wordt nog niet gebruikt. Meer informatie over Dojo is te vinden op de website van thePLAYNICEinstitute.

Ontwikkelaars

In samenwerking met thePLAYNICEInstitute, opgericht door professor Isabela Granic en professor Rutger Engels van de Radboud Universiteit Nijmegen, ontwikkelt het team van GainPlay Studio het spel.

Ik heb interesse in deze toepassing. Volgende stap
Zoeken &
vergelijken
Welke Nederlandse e-health-toepassingen bestaan er en wat is de kwaliteit?
E-health in ontwikkeling Wie ontwikkelt nieuwe e-health-toepassingen en waar liggen kansen voor samenwerking?
Eigen initiatief indienen Welk idee voor een e-health- toepassing heb jij?
Kennisdelen &
samenwerken
Vind geschikte partijen voor kennisuitwisseling en samenwerking.
Publicaties &
wetenschap
De juiste (wetenschappelijke) kennis, voor e-health van hoge kwaliteit.