Jongeren met autismeproblemen hebben problemen met zelfredzaamheid, stressregulatie en sociale relaties. Grote veranderingen, zoals de overgang naar het voortgezet onderwijs, verergeren deze problemen en zorgen voor ontregeling. Geen vaste leerkracht meer, geen vast lokaal, roosterwijzigingen, huiswerk plannen, elke dag andere boeken inpakken, nieuwe klasgenoten en chaos op de trappen bij de wisseling van lesuren. Bij het merendeel van de jongeren met autismeproblematiek verloopt deze schooltransitie problematisch, met een vergroot risico op schoolverzuim, voortijdig schoolverlaten en toename van gedragsproblemen. Ook lijkt dit te leiden tot een vergrote handelingsverlegenheid bij professionals. Op dit moment zijn er geen evidence-based programma’s beschikbaar om jongeren en scholen bij de overstap naar het voortgezet onderwijs te ondersteunen. Het ontbreken van deze programma’s is niet alleen een groot probleem voor de jongeren zelf, maar ook voor het basis- en voortgezet onderwijs en de opleidingen aan hogescholen die professionals-in-opleiding moeten voorbereiden op deze complexe vraagstukken. Bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam werken wij in samenwerking met domeindeskundigen, praktijkprofessionals, jongeren met autismeproblematiek, studenten en docenten aan een integrale preventieve aanpak om in deze lacunes te voorzien. Wij ontwikkelen een serious game voor de jongeren waarmee zij, voorafgaand aan de schooltransitie, vaardigheden leren die zij nodig hebben om deze transitie op een prettige manier te doorlopen. Hierdoor krijgen jongeren zelf de regie (=empowerment) en hopen wij daarmee hun zelfmanagement te bevorderen. Tegelijkertijd ontwikkelen we professionaliseringsmodules voor docenten en onderwijsbegeleiders met als doel om de implementatie van deze game op scholen te optimaliseren. Vervolgens zullen wij de effectiviteit van deze aanpak wetenschappelijk toetsen middels een pilotstudie. Op die manier beogen wij evidence-based oplossingen aan te dragen voor praktijk- en professionalvraagstukken en de nieuwe aanpak succesvol te implementeren binnen Rotterdamse scholen en binnen het curriculum van de sociale opleidingen.